Trainingsoverzicht Psycholoog de Haas
Doelgroep
Deze training is bedoeld voor alle jongens en meisjes van 7 tot en met 12 jaar om te leren over zichzelf en anderen en te oefenen met communicatie, voelen, denken en doen. Ik en jij, voelen, denken en doen is geschikt voor kinderen van 7 tot en met 12 jaar met gedragsproblemen, problemen bij emotieregulatie, ADHD, autisme, faalangst, sociale angst psychosomatische klachten of een negatief zelfbeeld.
Werkwijze
Met behulp van uiteenlopende oefeningen, spelletjes en informatie worden in zes verschillende trainingsblokken van drie bijeenkomsten van 2 uur de kinderen allerlei praktische dingen aangeleerd die zij kunnen gebruiken in het dagelijks leven. Hierbij leren zij over zichzelf en anderen. Vooraf is er een intakegesprek met kind en ouder(s). Na elke bijeenkomst is er terugkoppeling aan ouders en ieder blok wordt tevens afgesloten met een ouder/begeleiderbijeenkomst zodat alles in de praktijk kan worden toegepast. De hele training kan worden doorlopen, maar tevens is het mogelijk alleen de nodige blokken afzonderlijk te volgen. Er wordt gewerkt met 5 tot 8 deelnemers per groep.
Aandachtspunten in de training:
Opbouw van de training:
Overzicht inhoud bijeenkomsten
Trainingsblok 1 Identiteitsontwikkeling
Bijeenkomst 1
Thema: Iedereen is uniek: Wie ben je volgens jezelf en anderen?
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 2
Thema: Psycho-educatie over handicaps, gedragsproblemen, stoornissen en lekker in je vel schema
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 3
Thema: zelfkennis over specifieke handicap, het perspectief van de ander innemen en rust en concentratie creëren
Doelen en trainingselementen:
Ouder/begeleiderbijeenkomst
Thema: nut van psycho-educatie, informatie over beperkingen, theory of mind, oefeningen voor zelfbewustzijn, lekker-in-je-vel-schema
Doelen en trainingselementen:
Trainingsblok 2 Sociale vaardigheden en communicatie
Bijeenkomst 1
Thema: kennismaking en verbale en non-verbale communicatie.
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 2
Thema: Communiceren volgens ik-boodschappen, vragen en feedback
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 3
Thema: Herhaling geleerde vaardigheden, feedback geven en ontvangen en onderhandelen, afscheid nemen
Doelen en trainingselementen:
Ouder/begeleiderbijeenkomst
Thema: communicatie, positief zelfbeeld en oplossingsgericht werken in sociale situaties
Doelen en trainingselementen:
Trainingsblok 3 Weerbaarheid en pesten
Bijeenkomst 1
Thema: introductie plagen & pesten en emotie, veiligheid en zelfvertrouwen creëren.
Doelen en trainingselementen
Bijeenkomst 2
Thema: reageren op plagen en pesten, ontspanning en verbale en non-verbale communicatie
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 3
Thema: herhaling vaardigheden zelfvertrouwen, reageren op plagen en pesten en negatieve feedback geven
Doelen en trainingselementen:
Ouder/begeleiderbijeenkomst
Thema: plagen, pesten, weerbaarheid vergroten, zelfbeeld versterken, communicatie, sociale vaardigheden en probleemoplossing
Doelen en trainingselementen:
Trainingsblok 4 Omgaan met gevoelens
Bijeenkomst 1
Thema: Gevoelens herkennen, benoemen en intensiteit
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 2
Thema: ingrijpen bij negatieve gevoelens en lekker in je vel schema
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 3
Thema: gevoelens van anderen en herhaling ingrijpen op gevoelens
Doelen en trainingselementen:
Ouder/begeleiderbijeenkomst
Thema: Gevoelens bij jezelf en je kind en emotie-regulatie
Doelen en trainingselementen:
Trainingsblok 5 Omgaan met gevoelens en gedachten
Bijeenkomst 1
Thema: automatische gedachten
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 2
Thema: denkfouten, helpende gedachten en gedachtenexperimenten
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 3
Thema: gevoelens en gedachten de baas worden door gedachtenexperimenten
Doelen en trainingselementen:
Ouder/begeleiderbijeenkomst
Thema: automatische gedachten, denkfouten en gedachtenexperimenten voor emotie-regulatie
Doelen en trainingselementen:
Trainingsblok 5 Omgaan met gevoelens en gedrag
Bijeenkomst 1
Thema: 5 G’s: gebeurtenis, gedachten, gevoelens, gedrag en gevolg
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 2
Thema: Probleem oplossing vanuit cognitieve gedragstherapie
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 3
Thema: koppeling 5 G’s, magische cirkel, stop-denk-doe en lekker-in-je-vel-schema
Doelen en trainingselementen:
Ouder/begeleiderbijeenkomst
Thema: Magische cirkel, 5 G’s en probleemoplossing vanuit cognitieve gedragstherapie
Doelen en trainingselementen:
Trainingsblok 6 Weerbaarheid en pesten
Bijeenkomst 1
Thema: introductie plagen & pesten en emotie, veiligheid en zelfvertrouwen creëren
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 2
Thema: reageren op plagen en pesten, ontspanning en verbale en non-verbale communicatie
Doelen en trainingselementen:
Bijeenkomst 3
Thema: herhaling vaardigheden zelfvertrouwen, reageren op plagen en pesten en negatieve feedback geven
Doelen en trainingselementen:
Ouder/begeleiderbijeenkomst
Thema: plagen, pesten, weerbaarheid vergroten, zelfbeeld versterken, communicatie, sociale vaardigheden en probleemoplossing
Doelen en trainingselementen:
Trainingsoverzicht Kinderen en echtscheiding
Doelgroep
Deze training is bedoeld voor alle jongens en meisjes van 7 tot en met 12 jaar die te maken krijgen met een echtsscheiding van hun ouders.
Werkwijze
Met behulp van uiteenlopende oefeningen, spelletjes en informatie worden in vijf bijeenkomsten van 2 uur de kinderen allerlei praktische dingen aangeleerd die zij kunnen gebruiken om om te gaan met de echtscheiding van hun ouders. Hierbij leren zij over de formele kanten en de gevoelens die spelen bij henzelf en anderen. Vooraf is er een intakegesprek met kind en ouder(s). Na elke bijeenkomst is er terugkoppeling aan ouder(s) zodat alles in de praktijk kan worden toegepast. Er wordt gewerkt met 5 tot 8 deelnemers per groep.
Aandachtspunten in de training:
Opbouw van de training:
Bijeenkomst 1: Het gezin
Trainingsoverzicht Mindfulness met kinderen en jongeren
Doelgroep
Deze ene training is geschikt voor alle jongens en meisjes van 7 tot en met 12 jaar en de andere variant voor jongeren van 13 tot en met 18 jaar. Tijdens de training leren de deelnemers om in allerlei aspecten van het leven en op uiteenlopende momenten te leven met aandacht.Mindfulness is een tool om om te gaan met drukte, de vele beroepen die vanuit de maatschappij op iedereen worden gedaan in sociale contacten, thuis en op school. Daarnaast leren ze ook op een meer ontspannen en aandachtige manier in het leven te staan wat tot een evenwichtiger gevoelsleven leidt.
Werkwijze
Met behulp van uiteenlopende oefeningen en informatie worden in vijf bijeenkomsten van 2 uur de kinderen mindfulness aangeleerd om toe te passen in het dagelijks leven. Hierbij leren zij over hun aandachtsfocus, de bewustwording van lichaam, gevoelens en gedachten. Het doel is kinderen te leren meer met aandacht en minder oordeel hun dagelijkse activiteiten uit te voeren. Vooraf is er een intakegesprek met kind/tiener en ouder(s). Na de training is er terugkoppeling aan ouder(s) zodat alles in de praktijk kan worden toegepast. Er wordt gewerkt met 5 tot 8 deelnemers per groep.
Aandachtspunten in de training:
Opbouw van de training:
Bijeenkomst 1: De beginselen van mindfulness
Trainingsoverzicht Leren studeren
Doelgroep
Deze training is bedoeld voor alle jongens en meisjes van 7 tot en met 18 jaar om op een praktische manier te leren studeren. Extra aandacht hierbij is er voor kinderen die moeite hebben met leren doordat zij bijvoorbeeld last hebben van ontwikkelingsproblemen, gedragsproblemen of leerproblemen (oa autisme, ADHD, dyslexie, dyscalculie, etc). Kinderen die door de hiervoor genoemde problemen niet meekomen in regulier onderwijs krijgen door de training vele tools aangereikt om ondanks hun beperking zo efficiënt en praktisch mogelijk te leren studeren. Hierbij wordt aandacht besteedt aan verschillende vaardigheden die van kinderen en jongeren gevraagd worden op school. Er wordt gewerkt met praktische opdrachten zoals het leren van vocabulaire of juist grote stukken tekst, het maken van uittreksels, boekverslagen, werkstukken of spreekbeurten. Maar ook het leren plannen van huiswerk, het vragen om hulp aan docenten en medeleerlingen of het omgaan met faalangst en examenstress.
Werkwijze
Met behulp van uiteenlopende oefeningen en informatie worden in tienbijeenkomsten van 2 uur de kinderen allerlei praktische dingen aangeleerd die zij kunnen gebruiken om op school en thuis hun opdrachten en huiswerk te maken. Er wordt gewerkt met veel duidelijke schema’s en stappenplannen. Vooraf is er een intakegesprek met kind en ouder(s). Na elke bijeenkomst is er terugkoppeling aan ouder(s) zodat alles in de praktijk kan worden toegepast. Er wordt gewerkt met 5 tot 8 deelnemers per groep.
Aandachtspunten in de training: